“Нашата оценка е, че от бюджета на София изтичат 500 млн. лв на година. Това е огромен ресурс, който вместо да отиде в качественото подобряване на средата, в ресурси за хората, отива на други места. Всички страдаме от това. От тази тежка сметка, която плащаме.” Това заяви кандидатът за кмет на София Васил Терзиев в предаването на “Денят On Air”. Той е подкрепен от местната коалиция “Продължаваме Промяната – Демократична България (Спаси София)”.
Вярвам се, че в неделя ще съдим хората по делата им. Години наред работя в посока създаване на можещи, амбициозни, мислещи хора, работя в посока просперитет на обществото. Доказал съм моята демократична про-европейска, про-социална нагласа. Последните месеци фокусът ни беше изцяло върху проблемите на София, решенията на тези проблеми, екипът, с който тези решения ще бъдат реализирани. Това са важните теми и дневният ред на софиянци.
Мнозинство и победа на първи тур или нещо друго
Успехът на първи тур и мнозинство в общинския съвет е това, за което работим от първия ден. Имаме добра преднина и се надявам да сме убедили много софиянци да повярват в нашите послания, в хората, които са видели. Така ще можем да преминем от добрите намерения към реализацията им. Аз съм доволен от това, което свършихме и искам да благодаря на екипа, на всички хора, с които сме били в тази кампания. Да благодаря на “Продължаваме промяната”, “Демократична България”, “Спаси София”, “Екипът на София” и всички експерти, с които работим месеци наред. Превърнахме идеите в конкретни планове, успяхме да изградим екип и това ще ни даде страшно много възможности да управляваме по по-добър начин.
Целта ни е да постигнем мнозинство или да сме максимално близо до него. Ако нямаме мнозинство, ние сме казали нееднократно какъв би бил нашият подход. Всеки проблем, за който търсим решение, ще бъде изложен публично, ще бъде дискутирано. И да търсим подкрепа от всичките 61 представители в общински съвет. В крайна сметка това са хора, които са избрани да защитават интересите на софиянци. Когато е ясно какво искаме да направим, защо, минало е през необходимите публични обсъждания, ангажирани са всички страни, засегнати са всички възможности и са интегрирани добри идеи, тогава е нормално да очакваш, че независимо от политическите различия, едно решение би било подкрепено в общинския съвет. Аз до момента не съм участвал в никаква разговори с други партии, освен тези, които са зад мен. През цялото време фокусът е бил да имаме добра програма, да имаме силна скамейка от експерти, да ставаме все по-добър екип, за да можем да реализираме тези идеи. Аз вярвам в логичните решения – обосновани, добри, такива за които се търси политическа воля от хора, които смятаме, че защитават интересите на София.
“Нашите фирми” и “нашите” хора
В момента има “наши” фирми, има “наши” и “ваши” кметове. И ние ще прекъснем това, няма да има фаворитизъм. Едни правила, едни принципи, те трябва да важат и в опозиция, и в управление. Не може да се променят контекстно. Затова искаме да наложим принципен подход и в това как се формира подкрепата за районните кметове – за да няма значение дали е избран от нашата коалиция или от друга партия. Районният кмет е мажоритарно избран и той трябва да може да защити интересите на своя район, независимо от своята политическа принадлежност. Същото важи и за фирмите – еднакви правила, прозрачност, равнопоставеност, истинска конкуренция. Общината трябва да работи за това да създава ясни задачи и поръчки, които отразяват дългосрочните нужди на града. Важно е тези поръчки да са достъпни максимално рано и да не са написани, за да бъдат спечелени от определена фирма, която после да извозва боклука два пъти по-скъпо, отколкото в други градове. Ще имаме еднакъв подход, който търси най-добрият интерес на софиянци и те да са сигурни, че парите им отиват по предназначение, а не в различни касички.
Промените при обществените поръчки
Ключов въпрос е какви са критериите така, че да не бъдат дискриминационни спрямо други фирми. От там тръгват нещата. Ако напишеш поръчката по определен начин, ти я пишеш за определена фирма. Когато спреш да я пишеш за определена фирма, а я пишеш, за да бъдат постигнати определени крайни резултати и цели, които защитават публичния интерес, тогава ще има и конкуренция. За какво да участваш на търг, ако знаеш, че той е нагласен? Така че има нужда от промени. Първата е в тръжната документация – как да се промени, за да участват повече фирми – и местни, и международни. В съседните на България държави има и чужди оператори, които се занимават със сметосъбиране. Същото важи и за строителните фирми.
Разделяне на инженеринг и проектиране, по-добро задание, контрол, за да се получи качествен краен резултат. Иначе какво се случва – правим нови тротоари, които обаче са непроходими за незрящи или за хора с проблеми с придвижването. Видяхме го преди няколко дни на “Александър Невски” – там пътеката за незрящи не отива на пешеходна пътека, а излиза на паркинг. И това е още нещо – да гарантираш на тези хора, които са засегнати, че това, което е направено, е добро и за тях.
Как ще бъде спряна корупцията
Имаме сили да постигнем това, което обещаваме. Всички кандидати за районни кметове, всички общински съветници, хората от моя екип са минали редица обучения за борба с корупцията и как да мислят системно за този проблем. За това какво трябва да се внедри, за да се оцени какъв е корупционният риск, да се набележат мерки, да се спрат лошите практики, всичко по веригата. За да може максимално много да се изсветли публичния процес и да служи на обществения интерес. Това е нещо, което ще внедрим в общината като практики. Заедно с дигитализация, отваряне на регистри, на всичката информация, която може да е от интерес за гражданите, за да могат да следят какво се случва и дали се разходва правилно публичния ресурс. Това, ще доведе до качествена промяна, ще е ясно къде отиват нашите пари и какво е качеството на това, което получаваме. Към корупцията, обаче добавям безхаберието и некомпетеността, които правят проблема още по-голям.
Оздравяване на общинските дружества
Оздравяването на общинските дружества до голяма степен е в ръцете на общинския съвет. Тези дружества не са на подчинение на кмета. Но това не значи, че кметът и неговият екип не би трябвало да бъдат ангажирани с този проблем и да предлагат решения, които после да бъдат одобрени от общинския съвет. Имаме идеи за това как трябва да бъде преработен механизмът на надзор на тези дружества и конкретни стъпки, за които ще се борим. Но една от големите ми болки е, че тези над 100 дружества не генерират почти нищо в приходната част на бюджета. Това е милиардна икономика, която не създава почти нищо. Причината е лошо управление, което не защитава публичния интерес.
“Топлофикация” София
“Топлофикация” София няма лесно решение. Има 1.8 млрд. дългове, с над 300 млн. се очаква те да нарастнат догодина и всичко това при положение, че има 40% увеличение на парното и 60% намаление на цената на газа. Ясно е, че се краде на входа, на изхода и по средата. Краде се и в сметките, които ние получаваме. Това са 450 000 домакинства, които са абонати на “Топлофикация”. Задължително е това дружество да бъде стегнато, да бъде оздравено и да работи по съвсем различен начин. Това би довело до по-добра услуга на по-ниска цена. Дори да искаме частен оператор, това няма да се случи, ако дружеството не е оздравено. Началото на решаване на проблема “Топлофикация” е преструктуриране на дълга. В момента с този дълг дружеството е абсолютно неподходящо от инвестиционна гледна точка. На практика “Топлофикация” е фалирало дружество. То продължава да работи само благодарение на помощта на държавата. Не бих казал, че съм съгласен с това. Неприемливо е цяла България плаща парното на София. В същото София генерира огромна част от БВП на България, но не получава толкова много обратно като бюджет.
Децентрализацията
Един от подходите е част от данъците, събирани в дадена община, да остават там, където се генерират. Това би довело до доста голям финансов ресурс за града.
Това е национален проблем. Всички са съгласни, че има нужда от децентрализация, но никой не придвижва нищо напред. Затова ние ще работим за децентрализация в София. Постепенно районните кметове да бъдат овластени, с все повече финансов ресурс, с повече контрол чрез районен инспекторат. Така районните кметове, които са най-близо до гражданите, да могат да решават ефективно и бързо техните проблеми. В момента гражданите търсят отговорност от районните кметове за проблеми, за които на практика е отговорна Столичната община. Това ще го променим.