През ноември 2020 г. Васил Терзиев беше част от панела на “Europe 4.0: Addressing the #DigitalDilemma“, организиран от Световната банка. Той и останалите говорители обсъждаха как дигиталните технологии могат да помогнат на ЕВропа да стане по-конкурентноспособна. Заедно с Васил Терзиев темата обсъждаха Андреас Теге (директор глобални отношения на SAP), СЕсилия Боунфелд-Дал (генерален директор DIGITALEUROPE), Елизабет Грубер (директор на департамента за международни финанси на австрийкото министерство на финансите), Петерис Жилгавис (директор на екипа на дигитална иновация и блокчейн в Европейската кимисия), Мери Холуорд-Дримайер (висш икономически съветник в Световната банка). Водещ на панела беше Галина Винселет, директор на страните от ЕС за Световната банка.
Това са само акцентите от думите на Васил Терзиев. Цялото интервю може да видите по-долу.
- Мислил съм многократно по проблема защо за европейските компании е толкова трудно да увеличат мащаба на бизнеса си. Да станат наистина големи глобални компании. От една страна в САЩ има много повече пари готови за инвестиции. От друга – културата е различна, има много повече подкрепа, което води и до по-голяма конкуренция. И съответно цялата система е много по-голяма. Има и още една причина – пазарите са много по-развити.
- Какво може да се направи ли? Да се работи по всички тези точки. Ясно е, че някои препятствия са по-сериозни. Езикът например – ние, в ЕВропа, имаме огромно разнообразие от езици, което затруднява комуникацията. В някои региони има и натрупано недоверие заради събития от миналото.
- Напоследък има развитие и по финансирането, макар че в САЩ продължава да има повече възможности. Важно е да разберем, че това не трябва да са държавни пари, а частни пари, но правилно менажирани. Освен това не трябва да забравяме, че в ЕВропа желанието да се рискува е по-ниско, отколкото в САЩ. Това е културна разлика, която трудно може да се преодолее.
- Вярвам също така, че е нужно да се направят големи инвестиции в образованието. Това ще подобри цялата екосистема. Ще произведем създатели на дигитално съдържание, а не само консуматори на такова. Трябва да учим децата на подходящите меки умения, на ценностите на предприемачеството. Така ще изградим хора с по-високи амбиции и след десетина години ще имаме резултати.
- Липсват и примерите на хора от ЕВропа, които са успели. На хора, успели в Европа. Някак си не ги подчертаваме така, както правят в САЩ. Знаем всички велики американски, голяма част от китайските предприемачи, но къде са европейците, които могат да бъдат давани за пример?
- За да успеем, трябва да мултиплицираме всеки успех. Всеки пробив да бъде сведен до всички, които го искат и могат да се възползват от него. Това споделяне го видях в Силициевата долина. Колкото по-успешен си, толкова повече имаш задължението да споделиш успеха си, да го предадеш на другите. Да направиш така, че да подобриш средата, страната си, цяла Европа, ако можеш. Колкото повече успех създаваш така, толкова повече се вдига нивото на доверие и толкова по-бързо се развива системата и толкова повече се подобрява.
- В момента има много по-голяма възможност да построиш голяма компания в България. Има предприемачи, има условия, има хора, които се връщат. И това води до децентрализация, защото местни герои създават възможности.