Една от мерките за по-малко пътни инциденти в София, която ще въведем след изборите, е много по-широка и добре контролирана Зона 30. Зона 30 (или по-точно Зона с ограничение на скоростта за движение до 30 км/ч) е утвърден в световната практика инструмент за управление и успокояване на трафика. Освен поставяне на знаци и маркировка, въвеждането на такава зона задължително включва и физически мерки, които да намалят скоростта за движение, гарантира видимостта и повишава комфорта и безопасността на всички участници в движението. Подобни зони се обособяват предимно в жилищни квартали и освен всико намаляват шума и замърсяването.
В тази зона пешеходците са винаги с предимство. Според статистиката, ако една кола се движи с 50 км/ч, вероятността при сблъсък да се стигне до фатален инцидент е много по-висока, отколкото ако се движи с 30 км/ч. При скорост, по-висока от 50 км/ч, 85% от пътните произшествия завършват с много тежки травми или загуба на живот.
Зони с максимална скорост до 30 км/час има в почти всички европейски държави. Първата е въведена в Цюрих през 1991 г.
С какво помага?
- намалява значително шумовото и праховото замърсяване;
- намалява пътните инциденти и особено много тези с фатален край или водещи до тежки наранявания;
- осигурява безопасна среда за децата;
- създава безопасни и комфортни публични пространства, достъпни за всички;
- стимулира активния и здравословен начин на живот, като насърчава и улеснява придвижването пеша, с велосипед или с градски транспорт;
Как се контролира?
- Задължително е Зона 30 да бъде придружена с инсталиране на автоматични камери, които снимат и регистрират нарушението, без да се стига до стандартната дълга процедура по санкциониране на пътни нарушения.
Резултати от изследвания
За да се е сигурно, че дадена мярка има ефект, трябва да мине време и да се сравнят статистиките преди и след. И в това отношение резултатите от въвеждането на Зона 30 категорично говорят в нейна полза.
Проучване на Института за изследване на пътната сигурност в Нидерландия (SWOV) показва намаляване на катастрофите с 22%, след като зоната е въведена.
42% са намалели катастрофите след въвеждане на зоната с максимална скорост от 30 км/ч, според различни изследвания във Великобритания. И най важното – 53% е спадът на катастрофите със смъртни случаи и сериозни травми.
Швейцария също има сравнение на инцидентите преди и след въвеждането на зоната с ограничение до 30 км/ч. Катастрофите падат средно с 15%, а тези с жертви и ранени – с над 27%.
София, другите градове и Зона 30
В София за въвеждане на Зона 30 се говори от 2016 г. Шест години по-късно такава беше въведена, макар и в доста ограничено каре в центъра. “Въведена” е точната дума, защото бяха сложени единствено знаци. Без камери, без промени в организацията на движението, без допълнителни елементи, които да принуждават шофьорите да ограничават скоростта. Дали работи – всички подозираме отговора.
А как е в другите градове, където тя наистина работи? В Грац Зона 30 е в сила от 1992 г. Тя важи за 80% от уличната мрежа в града – около 800 км. Още в първите две години след въвеждането ѝ катастрофите намаляват с 25%.
В центъра на Хелзинки има такава зона от 2004 г., като през 2019 г. тя беше разширена. Резултатите – 42% намаление на катастрофите в центъра и 19% намаление на инцидентите с травми на хора. Скоростта се следи с камери, а според проучване на общественото мнение от 2022 г. 77% от гражданите на Хелзински се чувстват сигурни в градския трафик.
В Брюксел Зона 30 влезе в сила преди две години и важи за целия град, освен за най-натоварените, входните и изходните булеварди. В столицата на Белгия скоростта се следи с 85 еднопосочни камери, 28 двупосочни камери и седем мобилни камери.
В Билбао Зона 30 има от юни 2018 г. През септември 2020 г. тя беше увеличена, за да обхване цялата градска площ от 41.43 кв. км. При това и с подкрепата на таксиметровите шофьори, търговците и доставчиците на стоки. Трите групи бяха най-яростните противници на първоначалното въвеждане на Зона 30 в града.